Complex Model of Knowledge: Rethinking the Gnoseological Problem from New Representations
Main Article Content
Abstract
In the medieval age and part of modernity, knowledge was explained through the formula called Adaequatio rei et intellectus. However, with the irruption of postmodernity, the death of meta-narratives, and the installation of new paradigms of thought, the epistemological problem was reconsidered from new elements, structures, and relationships. This article aims to propose a gnoseological model based on a complex thinking approach. The method lies in analyzing and integrating three postmodern theories: Cybernetic, Systems, and Complex theory. In conclusion, feedback is a fundamental concept that allows us to rethink this problem since it allows us to overcome the linear relationship between subject and object. In addition, it is stated that the paradigm of complexity can prefigure a new understanding of the construction of human knowledge since it can integrate and overcome traditional conceptions of knowledge. Finally, this work provides analytical references that allow rethinking knowledge from new representations.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Publications Service of the University of Extremadura (the publishing house) retains the economic rights (copyright) of the works published in the Anuario de la Facultad de Derecho. Universidad de Extremadura.. The reuse of the content is allowed under a license:
CC BY
Recognition
This license allows others to distribute, remix, tweak and build upon your work, even for commercial purposes, as long as you are acknowledged as the author of the original creation. This is the most helpful license offered. The maximum dissemination and use of the materials subject to the license are recommended.
For more information, see the following links:
References
Andaluz, Ana María. Hume y la metafísica: entre el positivismo lógico y la filosofía crítica de Kant. Cauriensia 11, (2016): 349 – 382, http://dx.medra.org/10.17398/1886-4945.11.349.
Aristóteles. Acerca del Alma. Barcelona: Gredos, 2016.
Ausubel, David, Novak, Joseph, y Hanesian, Helen. Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. México D.F.: Trillas, 1998.
Bertalanffy, Karl Ludwig von. Teoría general de los sistemas: fundamentos, desarro-llos, aplicaciones. Madrid: Fondo de cultura económica, 1993.
Burrell, David, Cogliati, Carlo, Soskice, Janet, & Stoeger, William. Creation and the God of Abraham. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Careaga, Marcelo y Avendaño, Angélica. Currículum Cibernético y Gestión del Cono-cimiento: fundamentos y modelos de referencia. Concepción: UCSC- RIL, 2017.
Descartes, René. Meditaciones metafísicas. Madrid: Alianza, 2011.
Descartes, René. Discurso del Método. Madrid: Colección Austral Espasa - Calpe, 2010.
Ferrater Mora, José. Diccionario de Filosofía. (Tomo 1) Buenos Aires: Sudamericana, 1956.
Feyerabend, Paul. Tratado contra el método: Esquema de una teoría anarquista del conocimiento. Madrid: Tecnos, 1986.
García Morente, Manuel. Lecciones preliminares de filosofía. México D.F.: Porrúa, 1994.
Hessen, Johannes. Teoría del conocimiento. Buenos Aires: Losada, 1996.
Husserl, Edmund. Investigaciones Lógicas. Madrid: Alianza,1976.
Kuhn, Thomas. Estructura de las revoluciones científicas. México D.F: Fondo de Cultura Económica, 1971.
Locke, John. Ensayo sobre el entendimiento humano. México D.F: Fondo de Cultura Económica, 1999.
Lyotard, Jean Françoise. La condición postmoderna. Madrid: Cátedra, 1987.
Lyotard, Jean Françoise. La fenomenología. Barcelona: Paidós studio, 1989.
Morin, Edgar. El Método. Naturaleza de la naturaleza. Madrid: Cátedra, 1993.
Morin, Edgar. Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa, 2005.
Nietzsche, Federico. El crepúsculo de los ídolos. España: Edaf, 2002.
Nonaka, Ikujiro., & Takeuchi, Hirotaka. La organización creadora de conocimiento. Oxford University: Oxford University Press, 1995.
Ortega y Gasset, José. ¿Qué es filosofía? Unas lecciones de Metafísica. México D.F.: Porrúa, 2004.
Piaget, Jean. El nacimiento de la inteligencia en el niño. México D.F.: Grijalbo, 1994.
Prensky, Marc. “Digital Natives, Digital Immigrants”. On the Horizon 9, 5 (2001): 1-6. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
Rodríguez, María. Conocimiento previo y cambio conceptual. Buenos Aires: Aique, 1999.
Sellés, Juan Fernando. Realismo y neoplatonismo en la filosofía de Dietrich von Freiberg. Cauriensia 9, (2014): 113-119.
Shannon, Claude. A Mathematical Theory of Communication. The Bell System Technical Journal 27, 3 (1948): 379 - 423. https://doi.org/10.1002/j.1538-7305. 1948.tb01338.x
Vygotski, Lev. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Críti-ca, 2003.
Wiener, Norbert. Cybernetics or control and communication between the animal and the machine. Massachusetts: The M.I.T. Press, 1985.
Zorroza, María Idoya. Nuestra situación metafísica. Cauriensia 14, (2019): 131- 147, https://doi.org/10.17398/2340-4256.14.131.