World Bank Proposals for Education in Latin America: A Critical Analysis from the Philosophical Principles of Education

Main Article Content

Raquel Flores Bernal
Emivaldo Silva Nogueira
https://orcid.org/0000-0002-4426-3000
Gabriel Valdés
https://orcid.org/0000-0001-8807-8838

Abstract

This study aims to critically analyze, from the philosophical principles of education, the proposals of the World Bank for education in Latin America and the Caribbean after the context known as the "lost decades" in the dictatorships and the Latin American foreign debt resulting from this years. The central aspects studied in this article refer to the context of educational policies in Latin America and the Caribbean since the 1980s, the new social and educational proposals of the World Bank and the International Mon­etary Fund. Finally, it is identified that these have led to a systematic transgression of the philosophical principles of inclusion, quality, diversity and democracy in education, for which the need to strengthen these aspects in attention to the continuous educational challenges in the political context is highlighted. current neoliberal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Raquel, R., Silva Nogueira, E., & Valdés, G. (2023). World Bank Proposals for Education in Latin America: A Critical Analysis from the Philosophical Principles of Education. Cauriensia. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas, 18, 709–724. https://doi.org/10.17398/2340-4256.18.709
Section
Monographic Studies 2
Author Biography

Raquel Flores Bernal, Universidad Bernardo O’Higgins

Head of the Centre for Educational Research (CIE)

References

Banco Mundial. Documento estratégico del Banco Mundial: La Educación en América Latina y el Caribe. Washington. 1999.

Bourdieu, P. Capital cultural, escuela y espacio social. México. Siglo veintiuno Ed. 1997.

Briege, P. De la década perdida a la década del mito neoliberal. En: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. La Globalización Económico Financiera. Su impacto en América Latina. Buenos Aires, 2002.

Caiza, José Ernesto. Fundamentos filosóficos de la educación ecuatoriana: aportes al proceso de enseñanza-aprendizaje. 2016. Tesis de Maestría. PUCE.

Cármona, Luis Alberto. En contexto para una filosofía de la educación y una educación filosófica en América Latina. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 2022, vol. 43, no 126.

Coraggio, José Luis. Las propuestas del Banco Mundial para la educación: ¿Sentido oculto o problemas de concepción? En: CORAGGIO; TORRES. La educación se-gún el Banco Mundial. Buenos Aires: Miño y Dávila– CEM, 1997.

Darling-Hammond, Linda & John D. BRANSFORD. The context: Education in a Changing World. Chapter one Reviewed Work: Preparing Teachers for a Changing World: What Teachers Should Learn and Be Able to Do, Review by: Ryan Hou-rigan Bulletin of the Council for Research in Music Education. 167 (Winter, 2006), pp. 77-85

Finnemore, Martha. Redefining development at the World Bank. En: Frederick F. Cooper y R. Packard (eds.). International Development and the Social Sciences. Essays on the History and Politics of Knowledge. Berkeley: University of California Press, 1997.

Foucault, M. Microfísica del poder. Edición y traducción de Julia Varela y Fernando Alvarez-Uría. 2 ed. Madrid: De la Piqueta, 1979.

Giroux, Henry A. La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Traduc-ción: Agustina Luengo. Edición digital: José Toribio Barba. Barcelona: Herder Edi¬torial, 2018. Disponible en: ProQuest Ebook Central, http://ebookcentral. pro-quest.com/lib/ubo/detail.action?docID=5635886. Acesado dia 12 de agosto de 2019.

Mcnamara, Robert. The McNamara Years at the World Bank. Major Policy Addresses o Robert S. McNamara, 1968–1981. Baltimore: The World Bank/Johns Hopkins University Press, 1981.

Morales-Gómez, Gonzalo, et al. ¿ Qué significa “fundamentos filosóficos” de un mo-delo educativo de calidad?. Revista Ciencia Unemi, 2019, vol. 12, no 31, p. 116-127.

Motta, Ricardo. A busca da competitividade nas Empresas. En: RAE EXECUTIVA. São Paulo: EAESP / FGV. v. 35, n.1, Mar/Abr, 1995. Disponible in: http://www.scielo. br/pdf/rae/v35n2/a03v35n2. Acesado dia 12 de agosto de 2019.

Ramos Serpa, G. (2005). Los fundamentos filosóficos de la educación como reconside¬ración crítica de la filosofía de la educación. Revista Iberoamericana De Educación, 36(8), 1-8. https://doi.org/10.35362 /rie3682775

Rangel, Rubí Martínez; Garmendia, Ernesto Soto Reyes. El Consenso de Washington: la instauración de las políticas neoliberales en América Latina. In: Política y Cul-tura, primavera 2012, núm. 37, p. 35-64. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/ pdf/ polcul/n37/n37a3.pdf. Acceso día 08 de agosto de 2019.

Torres, R. Mejorar la Calidad de la Educación Básica: Las estrategias del Banco Mun¬dial. Sao Paulo. Brasil, 1995.

Villalba, Amancay; Rivero, M. del Mar; Guijarro, Alberto. Los derechos humanos al agua potable y al saneamiento en la Agenda 2030. UNESCO Etxea, Centro UNESCO del País Vasco, 2016.