The Content and Method of Teaching Catalan in Text Books at the End of the 19th Century. About Lo primer llibre dels noys (1898), by Francesc Flos y Calcat
Main Article Content
Abstract
This paper analyzes Lo primer llibre dels noys (1898), written by Francesc Flos y Calcat, to teach spelling and reading to the College of Sant Jordi students and later to those of other Catalan schools. This book includes the general spelling of the time, texts for reading practice (mainly taken from the Catholic catechism), and a brief section on the primary professions of the period. In this manual, Flos applies the methods of pedagogical renewal that emanated from the New School movement, based on the practical teaching of and in the language of students, their context, and the pleasant transmission of the contents.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Publications Service of the University of Extremadura (the publishing house) retains the economic rights (copyright) of the works published in the Anuario de la Facultad de Derecho. Universidad de Extremadura.. The reuse of the content is allowed under a license:
CC BY
Recognition
This license allows others to distribute, remix, tweak and build upon your work, even for commercial purposes, as long as you are acknowledged as the author of the original creation. This is the most helpful license offered. The maximum dissemination and use of the materials subject to the license are recommended.
For more information, see the following links:
References
Bantulà, Jaume. “La introducció dels jocs populars i tradicionals en l’educació escolar dels infants”. Temps d’educació, 30, 2006, 235-247.
Comas, Antoni. “Catecismes”. En Història de la literatura catalana. Volumen V. Dirigida por Martí de Riquer, Antoni Comas y Joaquim Molas, 485-490. Barcelona: Ariel, 1985.
Duran, Lluís, y Jordi Flos. Flos i Calcat: catalanisme i escola. Barcelona: Rafael Dalmau Editor, 2001.
Ferrando, Antoni, y Miquel Nicolás. Història de la lengua catalana (Nova edició revisada i ampliada). Barcelona: Editorial UOC, 2011.
Flos y Calcat, Francesc. Promptuari de la escriptura catalana. Barcelona: Estampa de Jaume Jepús, 1898.
Flos y Calcat, Francesc. Lo primer llibre dels noys. Barcelona: Estampa de Jaume Jepús, 1898.
Galí, Alexandre. Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya. 1900-1936. Llibre II. Ensenyament primari. Primera part. Barcelona: Fundació Alexandre Galí, 1978.
Galí, Alexandre. Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya. 1900-1936. Llibre I. La llengua. Entitats defensores i propagadores. Barcelona: Fundació Alexandre Galí, 1979.
Galí, Alexandre. Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya. 1900-1936. Llibre II. Ensenyament primari. Tercera part. Llibre III. Ensenyament secundari. Barcelona: Fundació Alexandre Galí, 1979.
Institut d’Estudis Catalans. Normes ortogràfiques. Barcelonna: Tipografia L’Avenç Catalans, 1913.
Monés, Jordi. El pensament escolar i la renovació pedagògica a Catalunya (1833-1938). Barcelona: La Magrana, 1977.
Monés, Jordi. La llengua a l’escola. 1714-1939. Barcelona: Barcanova Educació, 1984.
Monés, Jordi. La pedagogia catalana al segle XX. Els seus referents. Barcelona, Lleida: Institut d’Estudis Catalans, Pagès Editors, 2011.
Portell, Raimon, y Salomó Marquès. Els mestres de la República. Barcelona: Ara Llibres, 2016.
Segarra, Mila. Història de l’ortografia catalana. Barcelona: Empúries, 1985.
Serra y Valls, Joseph M. De com la ensenyança y propagació de la Doctrina Católica deuen ferse en llengua regional. Barcelona: Estampa “La Catalana” de J. Puigventós, 1896.