The Content and Method of Teaching Catalan in Text Books at the End of the 19th Century. About Lo primer llibre dels noys (1898), by Francesc Flos y Calcat

Main Article Content

Daniel Casals i Martorell

Abstract

This paper analyzes Lo primer llibre dels noys (1898), written by Francesc Flos y Calcat, to teach spelling and reading to the College of Sant Jordi students and later to those of other Catalan schools. This book includes the general spelling of the time, texts for reading practice (mainly taken from the Catholic catechism), and a brief section on the primary professions of the period. In this manual, Flos applies the methods of pedagogical renewal that emanated from the New School movement, based on the practical teaching of and in the language of students, their context, and the pleasant transmission of the contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Casals i Martorell, D. (2023). The Content and Method of Teaching Catalan in Text Books at the End of the 19th Century. About Lo primer llibre dels noys (1898), by Francesc Flos y Calcat. Cauriensia. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas, 17, 925–950. https://doi.org/10.17398/2340-4256.17.925
Section
Monographic Studies 2
Author Biography

Daniel Casals i Martorell, Autonomous University of Barcelona

Lecturer in the Department of Catalan Philology at the Universitat Autònoma de Barcelona. Address: Calle de la Fortuna, s. n., Campus de la UAB, 08193, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).

References

Bantulà, Jaume. “La introducció dels jocs populars i tradicionals en l’educació escolar dels infants”. Temps d’educació, 30, 2006, 235-247.

Comas, Antoni. “Catecismes”. En Història de la literatura catalana. Volumen V. Dirigida por Martí de Riquer, Antoni Comas y Joaquim Molas, 485-490. Barcelona: Ariel, 1985.

Duran, Lluís, y Jordi Flos. Flos i Calcat: catalanisme i escola. Barcelona: Rafael Dalmau Editor, 2001.

Ferrando, Antoni, y Miquel Nicolás. Història de la lengua catalana (Nova edició revisada i ampliada). Barcelona: Editorial UOC, 2011.

Flos y Calcat, Francesc. Promptuari de la escriptura catalana. Barcelona: Estampa de Jaume Jepús, 1898.

Flos y Calcat, Francesc. Lo primer llibre dels noys. Barcelona: Estampa de Jaume Jepús, 1898.

Galí, Alexandre. Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya. 1900-1936. Llibre II. Ensenyament primari. Primera part. Barcelona: Fundació Alexandre Galí, 1978.

Galí, Alexandre. Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya. 1900-1936. Llibre I. La llengua. Entitats defensores i propagadores. Barcelona: Fundació Alexandre Galí, 1979.

Galí, Alexandre. Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya. 1900-1936. Llibre II. Ensenyament primari. Tercera part. Llibre III. Ensenyament secundari. Barcelona: Fundació Alexandre Galí, 1979.

Institut d’Estudis Catalans. Normes ortogràfiques. Barcelonna: Tipografia L’Avenç Catalans, 1913.

Monés, Jordi. El pensament escolar i la renovació pedagògica a Catalunya (1833-1938). Barcelona: La Magrana, 1977.

Monés, Jordi. La llengua a l’escola. 1714-1939. Barcelona: Barcanova Educació, 1984.

Monés, Jordi. La pedagogia catalana al segle XX. Els seus referents. Barcelona, Lleida: Institut d’Estudis Catalans, Pagès Editors, 2011.

Portell, Raimon, y Salomó Marquès. Els mestres de la República. Barcelona: Ara Llibres, 2016.

Segarra, Mila. Història de l’ortografia catalana. Barcelona: Empúries, 1985.

Serra y Valls, Joseph M. De com la ensenyança y propagació de la Doctrina Católica deuen ferse en llengua regional. Barcelona: Estampa “La Catalana” de J. Puigventós, 1896.