Youth and Social Participation: Young People's Voices on the Perceived Impact of their Leisure Experiences in Social Volunteering Activities
Main Article Content
Abstract
Performing social volunteering activities, specifically in educational leisure entities with children and adolescents, allows the development of participatory skills and social and civic commitment.
The article presents the results of a questionnaire in which 180 young people, students of the educational leisure monitor and director diplomas, assess the benefits of participating in these spaces as volunteers. The results show how this participation influences their understanding and practice. Also about the challenges they identify in relation to how to improve the participation of children and adolescents in educational leisure activities.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Publications Service of the University of Extremadura (the publishing house) retains the economic rights (copyright) of the works published in the Anuario de la Facultad de Derecho. Universidad de Extremadura.. The reuse of the content is allowed under a license:
CC BY
Recognition
This license allows others to distribute, remix, tweak and build upon your work, even for commercial purposes, as long as you are acknowledged as the author of the original creation. This is the most helpful license offered. The maximum dissemination and use of the materials subject to the license are recommended.
For more information, see the following links:
References
Alonso, I.; Berasategi, N.; Morata, T.; Palasí, E. (2021). Ocio, acción sociocultural y cohesión social. Un estudio de cuatro barrios. N. Beloki; I. Alonso; I. Kerexeta, (coords.) Redes para la inclusión social, 450-469. Editorial Graó.
Bramham, P. (2002). Rojek, the sociological imagination and leisure. Leisure Studies, 21(3-4), p. 221-234
Casas, F. (1999). Calidad de vida y Calidad humana. Papeles del Psicólogo. 74, pp.73-82.
Esteban, M.B.; Novella, A. & Martínez, M.(2022). Principle of progressive autonomy, participation, and recognition of agency. Substantive citizenship in the transition from childhood to adolescence. Foro de Educación, 20(1), pp. 134-157. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.929
Gewerc-Cohen, E.; Stebbins, R. (2007). The Pivotal Role of Leisure Edu-cation: Finding Personal Fulfilment in This Century. State College: Venture Publishing
Gómez, M., Morata, T., Noguera, E., Cifre, J. y Trilla, J. (2014). El recuerdo de las experiencias infantiles. En Participación infantil y construcción de ciudadanía (p. 45-60). Editorial Graó.
Henderson, K. A. (2016). Leisure and the Academy: Curricula and Scholarship in Higher Education. En G. J. Walker, D. Scott, M. Stodolska (Eds.). Leisure Matters. The State and Future of Leisure Studies (345-352). Venture Publishing
Hustinx, L., Cnaan, R. A. y Handy, F. (2010). Navigating theories of volunteering: A hybrid map for a complex phenomenon. Journal for the Theory of Social Behaviour, 40(4), 410-434.
Konrath, S., Fuhrel-Forbis, A., Lou, A. y Brown, S. (2012). Motives for volunteering are associated with mortality risk in older adults. Health Psychology, 31(1), 87-96.
Kropotkin, P. El apoyo mutuo. Un factor de la evolución (1902). [consultado 21/02/2023 https://es.theanarchistlibrary.org/library/piotr-kropotkin-el-apoyo-mutuo
Mariën, S., Vandebosch, H., Pabian, S., & Poels, K. (2021). Coping with distress among adolescents: Effectiveness of personal narratives on support websites. Comunicar, 67, 87-98.
Martín, X., Puig, J. M y Gijón, M. (2019). Pedagogía del don. Relación y servicio en educación. Estudios sobre educación 37, 51-68
Martín, X., Puig, J. M y Gijón M. (2018). Reconocimiento y don en la educación social. Edetania, 53, 45-60
Marzo, M., Pulido, MA., Morata, T., Palasí, E. (2019). Aportacions de les entitats de lleure educatiu i centres socioeducatius en el desenvolupament de competències acadèmiques i d’ocupabilitat dels infants i adolescents que hi participen. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 73, 117-138.
Meier, S. y Stutzer, A. (2008). Is volunteering rewarding in itself? Economica, 75, 39-59.
Morata, T., Alonso, I. (2019). El tiempo libre educativo clave en la construcción de identidades personales, ciudadanía activa y sociedades inclusivas. En Alonso, I.; Artexe, K. (coord.). Educación en el tiempo libre: la inclusión en el centro (pp. 37-52). Octaedro.
Morata, T., López, P., Marzo, T., y Palasí, E. (2021). The influence of leisure-based community activities on neighbourhood support and the social cohesion of communities in Spain. International Social Work. https://doi.org/10.1177/00208728211021144
Morata, T.; Palasí, E.; Alonso, H.; Fernández, F. (2019). Ocio, acción sociocultural y cohesión social. En I., Alonso, K. Artexe (coord.). Educación en el tiempo libre: la inclusión en el centro (p. 93-112). Octaedro.
Morata, T., Palasí, E., Rocha, JA. (2020). Ocio y participación juvenil: el tiempo libre educativo como espacio de aprendizaje y práctica de la participación. Lazcano, I y De-Juanas, A. (coord.) Ocio y Juventud Sentido, potencial y participación comunitaria. UNED, 181-202
Morata,T., Palasí, E., Labèrnia, A., Rocha, JA. (2020). Actividades de tiempo libre educativo generadoras de cohesión social: la mirada de educadores/as en formación. Profundizando en temas de investigación de Vanguardia. Editorial Pirámide.
Naciones Unidas. (1991). Convencion sobre los derechos del niño (1a. ed., 1a. reimp.). Nueva York: Naciones Unidas.
Novella, A., Llena, A., Noguera, E., Gómez, M., Morata, T., Trilla, J. y Agud, I. (2014). Participación infantil y construcción de la ciudadanía. Ed. Graó
Novella, A. y Trilla, J. (2014). Participación infantil y construcción de la ciudadanía. A. Novella, A. Llena, E. Noguera, M. Gómez, T. Morata, J. Trilla y I. Agud (2014). Participación infantil y construcción de la ciudadanía. Ed. Graó
Novella, A., Agud, I., Llena, A., Trilla, J. (2013). El concepto de ciudadanía construido por jóvenes que vivieron experiencias de participación infantil. Bordón: Revista de pedagogía, 65(3), 93-108.
ONU. Comité de los Derechos del Niño (CRC), Observación general Nº 17 (2013) sobre el derecho del niño al descanso, el esparcimiento, el juego, las actividades recreativas, la vida cultural y las artes (artículo 31), 17 Abril 2013, CRC/C/GC/17, disponible en esta dirección: https://www.refworld.org.es/docid/51ef9bf14.html [Accesado el 20 Febrero 2023]
Plataforma del voluntariado de España (2021). La Acción Voluntaria en 2021.PVE
Programa de voluntarios de las Naciones Unidas (VNU) (2011). Informe sobre el estado del voluntariado en el mundo. Valores universales para alcanzar el bienestar mundial. VNU.
Puig, JM., Gijón, M., Martín, X., Rubio, L. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de educación nº extraordinario 2011, 45-67
Rodríguez, M. A., Marzo, M., López, P., Morata, T. (2019). Apoyo vecinal como motor de cohesión social de barrio. I. Alonso, K. Artetxe (coord.). Educación en el tiempo libre: la inclusión en el centro (p. 113-127). Ediciones Octaedro
Ramos, P., Rivera, F., Moreno, C. (2012). Beneficios del contexto asociativo en las actividades de tiempo libre de los adolescentes españoles. Infancia y Aprendizaje, 35:3, 365-378. DOI: 10.1174/021037012802238984
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/021037012802238984
Rocha Scarpetta, J. A. (2019). El estudio del ocio educativo: una perspectiva internacional y transcultural. Educació Social. Revista d'Intervenció Socioeducativa, 73, 13-41.
Rodrigo-Moriche, MP., Vallejo, SI. (2018). Nuevos horizontes de ocio y participación infantil construyendo ciudadanía desde los intereses y necesidades de los niños, niñas y adolescentes (NNA)A. Madariaga, PA. Ponce de León, . Ocio y participación social en entornos comunitarios (pp. 213-233). Universidad de la Rioja
Roig, S. y Morata, T. (2021). El lleure, un espai educatiu privilegiat. A. Forés y A. Parcerisa. Educació 360: més enllà del temps lectiu. (pp. 187-272). Fundació Jaume Bofill.
Rojek, C. (2010). The Labour of Leisure: The Culture of Free Time. Sage.
Roy, K. y Ziemek, S. (2000). On the Economics of Volunteering Bonn: Center for Development Research, ZEF. Discussion Papers on Development Policy, 31. Center for Development Research, Bonn.
Santos Rego, M.A.; Lorenzo Moledo, M. (2019). Educación no formal y empleabilidad de la juventud. Un análisis centrado en la evaluación de programes. Grupo de Investigación Esculca. Universidad de Santiago de Compostela. Revista de estudios de juventud, 19 | nº 124
Stebbins, R. A. (2012). The Idea of Leisure. Transaction Publi-cations
Stebbins, R. A. (2006). Between Work and Leisure – The Common Ground of Two Separate Worlds. Transaction Publishers.
Tra Bach, M., Huberman, L. y Sulser, F. (1995). The Educational Impact of Scouting: Three Case Studies on Adolescence. WOSM.
Trilla, J. (2012). Els discursos de l’educació en el lleure. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, 50, p. 31-45
UNESCO (2015). Repensar la educación: ¿Hacia un bien común universal? UNESCO
Valls, N.; Créixams, C.; Borison, A. (2007). Aprendizajes en el movimiento educativo en el Tiempo Libre: de la participación juvenil al mercado laboral. Colección Papers de Investigación, 11. Observatori del Tercer Sector.
Wilson, J. (2000). Volunteering. Annual Review of Sociology, 26(1), 215-240.