Analysis of the Socio-educational Competences of the Sports Educator who Works with Children and Adolescents at Risk through Leisure
Main Article Content
Abstract
Sports leisure is one of the most important and representative types of leisure in today's society for working with children and adolescents at risk of social exclusion. This article aims to analyze the self-perception of the competencies of the sports educator from a socio-educational program that aims to improve training and professional practice. A sample of 78 individuals was used by means of a non-probabilistic convenience sampling, all of them belonging to different entities and who develop their role in psychoeducational intervention through sport. The Caratteristiche del professionista dello sport test was used and was applied before and after the training received. The results obtained reflect statistically significant differences in 12 of the 31 paired variables, as well as in the total score, evidencing the effectiveness of the program in improving the competencies of these professionals when working with children and adolescents at risk of social exclusion through sport.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Publications Service of the University of Extremadura (the publishing house) retains the economic rights (copyright) of the works published in the Anuario de la Facultad de Derecho. Universidad de Extremadura.. The reuse of the content is allowed under a license:
CC BY
Recognition
This license allows others to distribute, remix, tweak and build upon your work, even for commercial purposes, as long as you are acknowledged as the author of the original creation. This is the most helpful license offered. The maximum dissemination and use of the materials subject to the license are recommended.
For more information, see the following links:
References
Andrade Sánchez, A.I. y Márquez Cabellos, N.G. (2020). Percepción del apoyo social y función familiar en adolescentes con y sin aptitudes sobresalientes. Revista Panamericana de Pedagogía, 29, 15-36. https://scripta.up.edu.mx/handle/20.500.12552/5725
Boletín Oficial del Estado. Ley 39/2022, de 30 de diciembre, del Deporte. https://www.boe.es/eli/es/l/2022/12/30/39
Campbell, D.T. y Stanley, J.C. (1963) Experimental and Quasi-Experimental Designs for Research on Teaching. En N.L. Gage (Ed.). Handbook of research on teaching. (pp. 171-246). Rand McNally.
Codina, N., Pestana, V. y Ponce de León, A. (2018). Tiempos dedicados al ocio físico-deportivo y perspectivas temporales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 59-69. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.05
Cortés-Cortés, M. E., Alfaro Silva, A., Martínez, V. y Veloso, B. C. (2019). Desarrollo cerebral y aprendizaje en adolescentes: Importancia de la actividad física. Revista médica de Chile, 147(1), 130-131. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872019000100130
Crone, E. A. (2019). El cerebro adolescente: Cambios en el aprendizaje, en la toma de decisiones y en las relaciones sociales. Narcea.
Cruz, A. (2017) Sport Coaches Learn to Coach in Hong Kong. Advances in Physical Education, 7, 425-443. https://doi.org 10.4236/ape.2017.74036
Danish, S.J., Forneris, T. y Wallace, I. (2005). Sport-based life skills programming in the schools. Journal of Applied School Psychology, 21, 41-62. https://doi.org/10.1300/J370v21n02_04
De Valenzuela, A.L., Gradaílle, R. y Caride, J.A. (2018). Las prácticas de ocio y su educación en los procesos de inclusión social: un estudio comparado con jóvenes (ex) tutelados en Cataluña, Galicia y Madrid. Pedagogía social: Revista Universitaria, 31, 33-47. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.03
De-Juanas Oliva, Á., García-Castilla, F. J. y Ponce de León Elizondo, A. (2020). El tiempo de los jóvenes en dificultad social: utilización, gestión y acciones socioeducativas. Revista Española de Pedagogía, 78(277), 477-495. https://doi.org/10.22550/REP78-3-2020-05
De-Juanas Oliva, A., García-Castilla, F.J., y Rodríguez-Bravo, A.E. (2018). Prácticas de ocio de los jóvenes vulnerables: implicaciones educativas. En A. Madariaga y A. Ponce de León (Eds.), Ocio y participación social en entornos comunitarios (pp. 39-60). Universidad de La Rioja.
De-Juanas, A. y García-Castilla, F. J. (2018). Presentación del monográfico “Educación y ocio de los jóvenes vulnerables”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 13-177. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.01
Díaz Barahona, J. (2020). Retos y oportunidades de la tecnología móvil en la educación física. RETOS. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 763-773. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68851
Díaz-Esterri, J., Goig-Martínez, R. y De-Juanas, Á. (2021). Espacios intergeneracionales de ocio y redes de apoyo social en jóvenes egresados del sistema de protección. Psychology, Society & Education, 13(3), 39-53. https://doi.org/10.25115/psye.v13i3.4820
Fox, D. (1981). El proceso de Investigación en Educación. EUNSA.
Fraguela, R., De-Juanas, A. y Franco, R. (2018). Ocio deportivo en jóvenes potencialmente vulnerables: beneficios percibidos y organización de la práctica. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 49-58. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.04
Fraile Aranda, A., de Diego Vallejo, R. y Boada i Grau, J. (2011). El perfil de los técnicos del deporte escolar en un contexto europeo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11(42), 278-297. https://cdeporte.rediris.es/revista/revista42/artperfil205.htm
Fuentes, G. y Lagos, R. (2019). Motivaciones hacia la práctica de actividad física-deportiva en estudiantes de La Araucanía. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 20(2), 1-13. http://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.3
García-López, L.M. y Gutiérrez, D. (2015). The effects of a sport education season on empathy and assertiveness. Physical Education and Sport Pedagogy, 20(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/17408989.2013.780592
Goig Martínez, R., De Juanas Oliva, A. y Díaz-Esterri, J. (2022). Ocio y prevención para el consumo de sustancias en jóvenes en riesgo social. Revisión sistemática. En A. Madariaga Ortuzar y P. Rodrigo Moriche (Coords.), Ocio saludable y construcción de ciudadanía (pp. 147-161). Thomson Reuters Aranzadi.
Haudenhuyse, R.P., Theeboom, M. y Coalter, F. (2012). The potential of sports-based social interventions for vulnerable youth: implications for sport coaches and youth workers. Journal of Youth Studies, 15, 437-454. https://doi.org/10.1080/13676261.2012.663895
Inguglia, C., Ingoglia, S., Liga, F., Coco, A. L. y Cricchio, M. G. L. (2015). Autonomy and relatedness in adolescence and emerging adulthood: Relationships with parental support and psychological distress. Journal of Adult Development, 22(1), 1-13. https://doi.org/10.1007/s10804-014-9196-8
Kerlinger, F. N. (1987). Investigación del Comportamiento. Técnicas y Metodología. Interamericana.
López-Martín. E. y Ardura-Martínez, D. (2022). El tamaño del efecto en la publicación científica. Educación XX1, 26(1), 9-17. https://doi.org/10.5944/educxx1.36276
López-Noguero, F., Sarrate, M.L. y Lebrero M.P. (2016). El ocio de los jóvenes en situación de vulnerabilidad. Análisis discursivo. Revista Española de Pedagogía, 263, 127-145. https://revistadepedagogia.org/lxxiv/no-263/el-ocio-de-los-jovenes-en-situacion-de-vulnerabilidad-analisis-discursivo/101400009796/
Martínez, M. E. (2016). Deporte, integración y políticas sociales en contextos de vulneración. Editorial Académica Española.
Mateo Vázquez, J., Alonso Sáez, I., y Garagarza Cambra, A. (2019). Jóvenes en situación de vulnerabilidad y ocio. Una oportunidad para la acción socioeducativa. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 73, 83-99. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/361298/456345
Maulini, C. (2012). Las competencias de los educadores deportivos para la promoción del bienestar en los jóvenes. [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid]. https://doi.org/10.35376/10324/2753
Maulini, C. y Di Palma, D. (2020). Self-directed learning: a training model for the development of pedagogical skills in sports operators. Sport Science, 13 (1) 87-96. https://www.sposci.com/PDFS/BR13S1/04%20CL%2013%20CM.pdf
Maulini, C., Fraile Aranda, A. y Cano, R. (2015). Competencias y formación universitaria del educador deportivo en Italia. Estudios Pedagógicos, XLI(1), 167-182. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000100010
Maulini, C., Laterza, E., Fazio, A., Migliorati, M., Sánchez Pato, A. y Isidori, E. (2022). When Life and Job Skills Meet: Towards a Model for the Development of Sports Sciences Students’ Career. Studia Universitatis Babeş-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae, 67, 31-38. https://doi.org/10.24193/subbeag.67(1).03
Miñana-Signes V. y Monfort-Pañego, M. (2020). Justificación del valor educativo de la Educación Física y el docente. ¿Qué profesional del deporte debe impartir la materia de Educación Física? ¿El Maestro/a y Profesor/a de Educación Física o el Monitor/a deportivo/a?. Retos, 38, 852-867. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74722
Molina, P., Valenciano, J., Muñoz, D. y Úbeda, J. (2018). Redefiniendo la competitividad desde el fair play y la justicia social. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 20(1), 115-132. https://doi.org/10.24197/aefd.1.2018.115-132
NAIF. (2023). Educador/a de fútbol como herramienta de cambio social. NAIF
Ramis, Y., Torregrosa, M., Viladrich, C. y Cruz, J. (2013). El apoyo a la autonomía generado por entrenadores, compañeros y padres y su efecto sobre la motivación autodeterminada de deportistas de iniciación. Anales de Psicología, 29(1), 243–248. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.124011
Ramos, R., Ponce de León, A. y Sanz, E. (2010). El ocio físico-deportivo en adolescentes. Universidad de La Rioja.
Rivera-Mancebo, M. C., Gutiérrez, D., Segovia, Y. y Valenciano, J. (2020). Efecto del modelo de Educación Deportiva sobre la conducta prosocial en escolares de Educación Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(46), 561-574. https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/1626/521
Rodríguez-Bravo, A. E., López-Noguero, F. y González-Olivares, A. L. (2018). El ocio de los jóvenes vulnerables: importancia, satisfacción y autogestión. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 81-92. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.07
Ruiz Omeñaca, J.V. (2022). El aprendizaje servicio. En J. Garduño Durán (Coord,). Pedagogía y didáctica en la formación del educador físico (pp. 75-110). Qartuppi.
Sanz Arazuri, E., Valdemoros San Emeterio, Mª. Á., Duque Palacios, C. y García-Castilla, F. J. (2019). Ocio cultural juvenil, indicador subjetivo del desarrollo humano. Revista Cauriensia: revista anual de Ciencias Eclesiásticas, 14, 491-511. https://doi.org/10.17398/2340- 4256.14.491
Shaeffer, S. (2019). Inclusive education: A prerequisite for equity and social justice. Asia Pacific Education Review, 20(2), 181-192. https://doi.org/10.1007/s12564-019-09598-w
Smith, K.L., Bélanger, M., Chittle, L., Dixon, J.C., Horton, S. y Weir, P.L. (2022). Does Relative Age Influence Organized Sport and Unorganized Physical Activity Participation in a Cohort of Adolescents? Sports, 10(7), 97. https://doi.org/10.3390/sports10070097
Trzesniewski, K. H., Donnellan, M. B., Moffitt, T. E., Robins, R. W., Poulton, R. y Caspi, A. (2006). Low self-esteem during adolescence predicts poor health, criminal behavior, and limited economic prospects during adulthood. Developmental Psychology, 42(2), 381–390. https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.2.381
UNICEF. (2019). La actividad física en niños, niñas y adolescentes. Prácticas necesarias para la vida. UNICEF. https://www.unicef.org/uruguay/media/2276/file/La%20actividad%20f%C3%ADsica%20en%20niños,%20niñas%20y%20adolescentes.pdf