The question of morality of the ius gentium in Francisco Suárez
Main Article Content
Abstract
The article proposes a rereading of the doctrine of the law of nations according -ius gentium- to the interpretation made by Suárez in the second book of De Legibus. The proximity of the law of nations with natural law led Western jurists and theologians of various eras to consider the law of nations as a special section within natural law and even an order indistinguishable from the natural one. Recognizing, the “eximius doctor”, the difficulty of determining the foundation and the object of the law of nations due to its border character, in his legal treatise he will face the task of distinguishing and defining it. For this task he thoroughly reviewed the legal and theological sources commonly used by the scholastic tradition detecting in the intellectualist orientation printed by Thomas Aquinas, a challenge to be overcome. The analysis about the moral character that the precepts of the law of nations may or may not present, offered an opportunity to reach a clear and precise definition of the law itself.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Publications Service of the University of Extremadura (the publishing house) retains the economic rights (copyright) of the works published in the Anuario de la Facultad de Derecho. Universidad de Extremadura.. The reuse of the content is allowed under a license:
CC BY
Recognition
This license allows others to distribute, remix, tweak and build upon your work, even for commercial purposes, as long as you are acknowledged as the author of the original creation. This is the most helpful license offered. The maximum dissemination and use of the materials subject to the license are recommended.
For more information, see the following links:
References
Alejo, Francisco Javier. La reforma de la Universidad de Salamanca a finales del siglo XVI: los Estatutos de 1594. Salamanca: Universidad de Salamanca, 1990.
Aquino, Tomás de. Suma de Teología. Parte I-II. T. Edición dirigida por los regentes de estudios de las provincias dominicas en España, T. II, segunda edición, Ma-drid: B. A. C., 1993.
Barrientos José. Lucha por el Poder y por la Libertad de Enseñanza en Salamanca – El Estatuto y Juramento de la Universidad (1627), Salamanca: Ediciones de la Dipu-tación de Salamanca, 1990.
Barrientos José. “Los tratados De legibus y de Iustitia et Iure en la Escuela de Sala-manca de los siglos XVI y XVII”. Revista de Estudios 47 (2001).
Beltrán de Heredia, Vicente. “La enseñanza de Santo Tomás en la Compañía de Jesús”. En Miscelánea Beltrán de Heredia: Colección de artículos sobre historia de la teo-logía española, pp. 309-341. Salamanca: Editorial San Esteban, 1971. [Versión original con el mismo título en: Ciencia tomista, XI (1915) 388-408 y XII (1915) 34-38].
Biblia de Jersalén. 4º ed. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2009.
Corpus Iuris Civiles. Pandectae. El Digesto de Justiniano, traducido por A. D’Ors Pamplona: C. S. I. C., Aranzadi, 1975.
Gayo. Instituciones. Traducido por M. Abellán et al., coordinado por F. Hernández-Tejero. Madrid: Editorial Cívitas, 1970.
O’Neil, Charles. E. y Joaquín María Domínguez. Diccionario histórico de la Compa-ñía de Jesús. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas, 2001.
Poncela González, Ángel. Las raíces filosóficas y positivas de la doctrina del derecho de gentes de la Escuela de Salamanca, León: Celarayn, 2010.
Poncela González, Ángel. La Escuela de Salamanca. Filosofía y Humanismo ante el mundo moderno, Madrid: Editorial Verbum, 2015.
Sevilla, Isidoro de. Etimologías, editado por José Oroz y Manuel A. Marcos Madrid: B. A. C., 1994.
Suárez, Francisco. De Legibus (II 13-20), editado por L. Pereña et al. (Corpus Hispa-norum de Pace, Vol. XIV). Madrid: CSIC, Instituto Francisco de Vitoria, 1973.