El imperium: Suárez después de Aquino

Main Article Content

Teresa Enríquez

Abstract

With the aim of clarifying the mutual influence of reason and will concerning “imperium,” the texts of both authors (the Summa Theologica and Suárez’s respective commentary) were exhaustively examined, leading to the following conclusions. The articulation of the four senses of causality, stemming from the Aristotelian root, in the analysis of commanded voluntary acts developed by Aquinas, appears to have been received by Suárez with significant variations. The “imperium,” as an act of practical reason, which in Aquinas is primarily causative of an order derived from purpose, the object of the will, and secondarily expressive of volition, is in Suárez primarily the latter. In Suárez’s perspective, the “imperium” of reason arises once the execution is completed, and the “imperium” of the will disappears in the face of “usum.” In both cases, the primacy of the final cause in the metaphysical structure of human action is lost.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Enríquez, T. (2024). El imperium: Suárez después de Aquino. Cauriensia. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas, 19, 679–706. https://doi.org/10.17398/2340-4256.19.679
Section
Monographic Studies 1
Author Biography

Teresa Enríquez, Panamerican University

Research Professor; Institute of Humanities

References

Aquino, Tomás de. Comentario a la «Ética a Nicómaco» de Aristóteles, Mallea, A. M. (trad.), Colección de Pensamiento Medieval y Renacentista n. 9, Pamplona: Eunsa, 2000.

Aquino, Tomás de. Comentario a la «Política» de Aristóteles, Mallea, A. M. et al. (eds.), Colección de Pensamiento Medieval y Renacentista n. 22, Pamplona: Eun-sa, 2001.

Aquino, Tomás de. Corpus Thomisticum. Pamplona: Universidad de Navarra, 2000-2019. www.corpusthomisticum.org

Aquino, Tomás de. Suma contra los gentiles, Robles, L. et al. (eds.), Madrid: Edito-rial Católica, 1967, vol. I-II, 1967, 2a ed.

Aquino, Tomás de. Suma de teología, Byrne, D. (ed.), Madrid: Ed. Católica, vols. I-V, 1988-1994.

Aristóteles, Ética a Nicómaco, Marías, J. & Araujo, M. (trads.), Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2002.

Aristóteles, Política, Marías, J. & Araujo, M. (trads.), Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2005.

Beau, Albin Eduard. “Begriff und Funktion des Imperium bei Francisco Suárez”, Romanische Forschungen 61, 2/3, (1948): 225-266.

Contreras, Sebastián. “Teología de Suárez y santo Tomás”. Teología 53, no. 4 (2012): 503-519.

Contreras, Sebastián. “Razón práctica y primer principio de la ley natural en Suárez”, Scientia et Fides 5.1 (2017): 187-204.

Contreras, Sebastián. “Is Francisco Suárez a Voluntarist Philosopher?” Zeitschrift Für Kirchengeschichte 129, no. 1 (2018): 41-55.

Cuypers, Stefaan E. “Thomistic Agent-Causalism.” In Mind, metaphysics and value in the Thomistic and Analytical Traditions, edited by John Haldane, (2002): 90-108. Notre Dame: University of Notre Dame Press.

Elorduy, Eleuterio. “El teocentrismo en las obras jurídicas de Suárez”, en Archivo Teológico Granadino 5 (1942): 95-131.

Esponda, Katherine. “La expresión racional del alma en la psicología aristotélica: razo-namiento deliberativo y acción”. Eidos 29 (2018): 339-365.

Enríquez, Teresa. De la decisión a la acción: estudio del imperium en Tomás de Aquino. Hildesheim: Olms, 2011.

Enríquez, Teresa “La permanencia de la razón en la práctica. ¿Por qué “El examen filosófico del acto de la decisión” de Carlos Llano manifiesta la importancia del imperium en Tomás de Aquino?”, en La fuerza del realismo. Ensayos sobre la obra intelectual de Carlos Llano, editado por Arturo Picos y Víctor-Isolino Doval, 483-509. Pamplona: Eunsa, 2023.

Enríquez, Teresa y Carrasquillo, F. J. R. “Interpersonal Commands and the Imperium - Praeceptum Debate”. Thomist 84, no. 2 (2020): 207–231.

Enríquez, Teresa y Montoya, M. “Imperio y causalidad en Tomás de Aquino”. Scien-tia et Fides 9, no. 1 (2021): 329 - 355.

Finnis, John M., Ley natural y derechos naturales. Traslated by Cristóbal Orrego. Buenos Aires: Abeledo-Perrot, 2000.

Hibbs, Thomas S. “A Rhetoric Of Motives: Thomas On Obligation As Rational Per-suasion”. Thomist 54, no. 2 (1990): 293-309. DOI: 10.1353/tho.1990.0031

Llano, Carlos. Examen filosófico del acto de la decisión. México: Ed. Cruz, 1998.

Picos, Arturo. “Raíces antropológicas de la libertad”, Cátedra Carlos Llano, blog ma-nagement, 29-nov-2017.

Pinckaers, Servais. “La structure de l’acte humain suivant saint Thomas”. Revue Thomiste 55, no. 2 (1955): 393-412.

Pouivet, Roger. After Wittgenstein, St. Tomas. South Bend, Indiana: St. Agustine’s Press, 2006 || Pouivet, Roger. Aprés Wittgenstein, Saint Thomas. Paris: Presses Universitaires de France, 1997.

Polo, Leonardo. Presente y futuro del hombre. Madrid: Rialp, 1993.

Romiti, Joseph. “De dependentia «imperii» ab intellectu et voluntate: Adnotationes in textum P. Fr. Suaresii, S. J.” Divus Thomas 53 (1950): 21-30.

Sanguineti, Juan José. “El yo como causa.” Sapientia 66 (2013): 23-39. Sanguineti, Juan José. “Can the Self Be Considered as a Cause?” In Brains Top Down, edited by Gennaro Auletta, Ivan Collage and Marc Jeannerod, 121-142. Singapore: World Scientific, 2013.

Serrano, Ignacio. Debilidad de la voluntad y dominio racional: el problema de la in-continencia y la continencia en la filosofía de Tomás de Aquino, Eunsa: Barañain, 2013.

Suárez, Francisco. Opera omnia en Suarez in Latin online. Kentucky: Sydney Penner, 2008. http://sydneypenner.ca/SuarLat.shtml

Szilárd, Tattay. “Francisco Suárez as the Forerunner of Modern Rationalist Natural Law Theories”, Cauriensia, vol. 12 (2017): 191-211.

Vigo, Alejandro. “Intelecto, deseo y acción según Francisco Suárez” en Razón práctica y derecho. Cuestiones filosófico-jurídicas en el Siglo de Oro español, editado por Juan Cruz, 11-29. Pamplona: Eunsa. 2011.

Vigo, Alejandro. “Deliberación y decisión según Aristóteles” Tópicos 43 (2012): 51-92.