The Hegelian Confrontation with Splitting in the Youthful Genesis of Dialectics

Main Article Content

Joaquín Esteban Ortega
https://orcid.org/0000-0001-5414-1878

Abstract

The main aim of this article is to approach the study of the presence of Platonic philosophy in the writings of the young Hegel, and in particular in the significant fragments of the Frankfurt period. The first part of the paper will be devoted to Hölderlin as an inescapable interlocutor of Hegel's first philosophical intentions. It will help us to see the importance that this aesthetic Platonism had for the elaboration of his poetic thought and, in particular, of the "philosophy of unification". Subsequently, we will analyse the Hegelian texts of the Frankfurt period in connection with Platonic concepts such as Love, Beauty and Anamnesis, to conclude by summarising some conclusions which question whether the speculative keys of dialectics are already outlined in this juvenile stage of Hegel's life, although they do contain the germ of dialectics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Esteban Ortega, J. (2023). The Hegelian Confrontation with Splitting in the Youthful Genesis of Dialectics. Cauriensia. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas, 18, 145–162. https://doi.org/10.17398/2340-4256.18.145
Section
Estudios Miscelánea / Miscellaneous Studies
Author Biography

Joaquín Esteban Ortega, University of Valladolid

Assistant Professor Doctor; Department of Philosophy; Faculty of Philosophy and Letters

References

Aragüés Aliaga, Rafael. “Religión en el joven Hegel”. Bajo palabra. Revista de filoso-fía. 12 (2016) 59-68.

Düssing, Klaus. “Aesthetischer Platonismus bei Holderlin und Hegel”. En Homburg vor der Hohe in der deutschen Geistesgeschichte. Stuttgart: Klett-Cotta, 1981.

García Castillo, Pablo. “La locura divina de Eros en el Fedro de Platón”. Cauriensia. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas. 2 (2007) 93–119.

Hegel, G. W. F. Escritos de juventud. Traducción J.M. Ripalda. México: FCE, 1984.

Hölderlin, Friedrich. Hyperión oder der Eremit in Griechenland. Stuttgart: Reclam, 1990. Traducción J. Munarriz, Madrid: Hyperión, 1990.

Paredes Martín, M. Carmen. “Comunidad y constitución en el joven Hegel”. Naturale-za y gracia: revista cuatrimestral de ciencias eclesiásticas, 2-3 (2000): 535-563.

Paredes Martín, M. Carmen. “El concepto de infinitud en el joven Hegel”. Studia Hegeliana: revista de la Sociedad Española de Estudios sobre Hegel, 1, 0 (2015) 123-138.

Paredes Martín, M. Carmen. “El joven Hegel”. En Guía Comares de Hegel, editado por Gabriel Amengual i Coll, 1-32. Granada: Comares, 2015.

Paredes Martín, M. Carmen. “La dialéctica de la positividad en el joven Hegel”. En Política y religión en Hegel, editado por María del Carmen Paredes Martín, 125-142. Salamanca: Universidad de Salamanca, 1995.

Paredes Martín, M. Carmen. “Mitología y religión en el joven Hegel”. Cuadernos Salmantinos de Filosofía. 19 (1992) 127-167.

Paredes Martín, M. Carmen. Génesis del concepto de verdad en el joven Hegel. Sala-manca: Universidad de Salamanca, 1987.

Piulats, Octavi. Antígona y Platón en el joven Hegel. Barcelona: Integral, 1989.

Pöggeler, Otto. “Die Ausbildung der spekulativen Dialectik in Hegel Begegnung mit der Antike”. En Hegel und die antike Dialektik. Frankfurt: Suhrkamp, 1990.

Riedel, Manfred. “Dialektik des Logos”. En Hegel und die antike Dialektik. Frankfurt: Suhrkamp, 1990.

Rosenkranz, K. G. W F. Hegels Leben. Berlín, 1844. 1977 reimpresión.