A Reasonable Way of Saying A-dieu. on the Ethical sense of Transcendence in Emmanuel Levinas

Main Article Content

Pablo Pérez Espigares

Abstract

This paper aims to show why, according to Levinas, the Bible is fundamental when thinking. He asserts that transcendence has an ethical sense that may be phenomenologically analysed. Levinas’ perspective doesn’t intend to develop a theological set of concepts, nor is it directly linked with any religious belief. The word “God” only has meaning due to the relationship between human beings, and, as a result, it is possible to think about truth as testimony. That would be a way of philosophically translating the Hebrew wisdom.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Espigares, P. (2024). A Reasonable Way of Saying A-dieu. on the Ethical sense of Transcendence in Emmanuel Levinas. Cauriensia. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas, 19, 1133–1154. https://doi.org/10.17398/2340-4256.19.1133
Section
Monographic Studies 2
Author Biography

Pablo Pérez Espigares, Loyola Andalucía University

Associate Professor. Department of Humanities and Philosophy

References

Abensour, Miguel. Levinas. Roque d’Anthéron: Sens&Tonka, 2021.

Chalier, Catherine. Levinas. La utopía de lo humano. Barcelona: Riopiedras, 1995.

Chalier, Catherine. La huella del Infinito. Emmanuel Levinas y la fuente hebrea. Bar-celona: Herder, 2004.

Derrida, Jacques. Adiós a Emmanuel Levinas. Palabra de acogida. Madrid: Trotta, 1998.

Didi-Huberman, Georges. Imaginar, recomenzar. Lo que nos levanta 2. Madrid: Abada, 2023.

Franck, Didier. Dramatique des phénomènes. Paris: PUF, 2001.

García-Baró, Miguel. La compasión y la catástrofe. Ensayos de pensamiento judío. Salamanca: Sígueme, 2007.

García-Ramos, David. “Heidegger: el sufrimiento del otro en sordina”. Cauriensia. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas, 18 (2023): 581–598. https://doi.org/10.17398/2340-4256.18.581

Grossman, Vasili. Vida y destino. Barcelona: Galaxia Gutemberg, 2004.

Housset, Emmanuel. La fragilité du sens. Husserl, Levinas, Maldiney, Chrétien. París: Vrin, 2024.

Levinas, Emmanuel. Humanismo del otro hombre. Madrid: Caparrós, 1993.

Levinas, Emmanuel. Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Valencia: Pre-textos, 1993.

Levinas, Emmanuel, Dios, la muerte y el tiempo. Madrid: Cátedra, 1994.

Levinas, Emmanuel. Totalidad e Infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme, 1995.

Levinas, Emmanuel. De otro modo que ser o más allá de la esencia. Salamanca: Sí-gueme, 1995.

Levinas, Emmanuel. De Dios que viene a la idea. Madrid: Caparrós, 1995.

Levinas, Emmanuel. Fuera del sujeto. Madrid: Caparrós, 1997.

Levinas, Emmanuel. De lo Sagrado a lo Santo. Barcelona: Riopiedras, 1997.

Levinas, Emmanuel. La realidad y su sombra. Libertad y mandato. Trascendencia y altura. Madrid: Trotta. 2001.

Levinas, Emmanuel. Difícil libertad. Madrid: Caparrós, 2004.

Levinas, Emmanuel. Descubriendo la existencia con Husserl y Heidegger. Madrid: Síntesis, 2005.

Levinas, Emmanuel, Nombres propios. Salamanca: Fundación Emmanuel Mounier, 2008.

Levinas, Emmanuel. En la hora de las naciones. Salamanca: Sígueme, 2019.

Pérez Tapias, José Antonio. Ser humano. Cuestión de dignidad en todas las culturas. Madrid: Trotta, 2019.

Poirié, François. Ensayos y conversaciones. Madrid: Arena Libros, 2009.

Sebbah, François-David. L’épreuve de la limite. Derrida, Henry, Levinas et la phéno-ménologie. París: PUF, 2001.

Sucasas Peón, Alberto. Levinas: Lectura de un palimpsesto. Buenos Aires: Limod, 2006.

Urabayen Pérez, Julia. Las raíces del humanismo de Levinas: el judaísmo y la feno-menología. Barañain: Eunsa, 2005.