Canticum canticorum, from the Literal and Spiritual Interpretation of Fray Luis de León to the Pictorical Traslation of Tomás Luis de Victoria

Main Article Content

Marta Vela González
https://orcid.org/0000-0002-5700-6767

Abstract

Song of Songs aroused great artistic interest during the Counter-Reformation in Spain, after the Council of Trent. The literal and spiritual interpretations Fray Luis de León (1527-1591) –who carried him prison between 1572 and 1576– represents his will to explain the Solomonic text, while the musical work of Tomás Luis de Victoria (1548? -1611) contains also diverse allusions, where an intense fusion of different artistic branches is observed. In this way, the images explained by Fray Luis find their replica in different motets of Victoria, up to five, between 1572 and 1583, a meeting point between text, sound and image.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vela González, M. (2024). Canticum canticorum, from the Literal and Spiritual Interpretation of Fray Luis de León to the Pictorical Traslation of Tomás Luis de Victoria. Cauriensia. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas, 19, 443–474. https://doi.org/10.17398/2340-4256.19.443
Section
Estudios Miscelánea / Miscellaneous Studies
Author Biography

Marta Vela González, Universidad Internacional de la Rioja; Radio Clásica; Radio Aragón

Senior Lecturer, Faculty of Social Sciences and Humanities, Music Department

References

Bravo Villasante, Carmen. 2006. La literatura emblemática. Las empresas morales de Juan de Borja. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Cicerón, Marco Tulio. De finibus bonorum et malorum. Madrid: Gredos. Consultado el 3 de noviembre de 2019, http://www.pieresko.net.ar/li¬bros/Gre-dos/Cicer%C3%B3n,%20Del%20supremo%20bien%20y%20del%20supremo%20mal.pdf

Cicerón, Marco Tulio. De Oratoria. Consultado el 4 de noviembre de 2019, http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1020014940/1020014940.PDF.

Filippi, Daniele. 2012. “Sonic styles in the music os Victoria”. En Revista de Musi-cología, vol. XXXV N º 1, pp. 131-155.

Galindo Ayala, C. 2017. “Fray luis de león y el cantar de los cantares, paradigma místico-erótico en la tradición judeocristiana y clásica grecolatina”. En Nueva Re-vista de Filología Hispánica (NRFH), LXV, núm. 2, 441- 469.

Gallico, Claudio. 1991. La época del Humanismo y el Renacimiento. Madrid: Turner.

Giardina, Alexandro. 2012. “Textures et forme dans le premier livre de motets de Tomás Luis de Victoria”. En Revista de Musicología, vol. XXXV N º 1, pp. 183-203.

Gombrich, Ernst. 1983. Imágenes simbólicas. Madrid: Alianza.

González Valle, José Vicente. 2000. “Música litúrgica con acompañamiento orquestal, 1750-1800”. En La música en España en el siglo XVIII. Juan José Carreras y Malcolm Boyd (eds.). Madrid: Alianza.

Kühn, Clemens. 2003. Historia de la composición musical en ejemplos comentados. Cornellà de Llobregat: Idea Books.

Kühn, Clemens. 2007. Tratado de la forma musical. Madrid: Mundimúsica.

León, Luis. 2003. El Cantar de los Cantares de Salomón. Interpretaciones literal y espiritual. Ed. José María Becerra Hiraldo. Madrid: Cátedra.

Martín Valle, Jorge. 2012. “Simbolismo en la música de Tomás Luis de Victoria”. En Revista de Musicología, vol. XXXV N º 1, pp. 221-243.

Menéndez Pelayo, Marcelino. 1956. La mística española. Madrid: Aguado libreros.

Monson, C. A. 2002. “The Council of Trent revisited”. En Journal of the American Musicological Society, vol. 55, n º 1, pp. 1-37.

Pedrell, Felipe. 2011. Tomás Luis de Victoria. Valladolid: Maxtor.

Rodilla León, Francisco. (2012). “Algunas precisiones sobra la importancia del Conci-lio de Trento en Tomás Luis de Victoria y otros polifonistas de finales del siglo XVI y principios del siglo XVII”. En Revista de Musicología, vol. XXXV N º 1, pp. 103-131.

Rubio, Samuel. 2012. Estudios sobre Tomás Luis de Victoria, Ed. José Sierra, Ma-drid: Sociedad Española de Musicología.

Soler, Josep. 2017. Tomás Luis de Victoria: música en la ciudad celeste. Barcelona: Antoni Bosch editor.

Stevenson, Robert. 1939. “Estudio biográfico y estilístico de T. L. de Victoria”. En Revista musical chilena.

Suárez García, José Ignacio. 2012. “El embellecimiento retórico en el Officium Defun-ctorum de Tomás Luis de Victoria”, Revista de Musicología, vol. XXXV N º 1, pp. 263-297.

Vela González, Marta. 2019. Correspondencias entre música y palabra. Vigo: Acade-mia del Hispanismo.

Vega Cernuda, Daniel. 2012. “¿Manierismo en Tomás Luis de Victoria?”. En Revista de Musicología, vol. XXXV N º 1, pp. 131-155.

Villalpando: Hieronymi Pradi et Ioannis Baptistae Villalpandi e Societate Iesu in Ezechielem explanationes et Apparatus Urbis, ac Templi Hierosolymitani. Con-sultado el 2 de diciembre de 2019, https://www.e-rara.ch/zut/con¬tent/struc-ture/3799530

Concilio de Trento. Consultado el 15 de noviembre de 2019, http://www.intra-text.com/IXT/ES¬L0057/2W.HTM

Ratio Studiorum. Consultado el 18 de noviembre de 2018, http://www.pedago-giaignaciana.com