The University Teaching of Grammar in Catalonia and Mallorca (1598-1717): A Comparative Prospective

Main Article Content

Rafael Ramis Barceló
https://orcid.org/0000-0003-1756-6695

Abstract

This article studies in comparative perspective the teaching of Grammar in the municipal Universities of Catalonia and Mallorca from the end of the 16th century to 1717, and it shows that in the Universities of Barcelona, Gerona and Vic the teaching was based on the Grammar of Nebrija, the Syntax of Erasmus and the Colloquia of Vives, while in Mallorca, when the University was consolidated in 1692, with various schools, there was more flexibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramis Barceló, R. (2023). The University Teaching of Grammar in Catalonia and Mallorca (1598-1717): A Comparative Prospective. Cauriensia. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas, 17, 1055–1076. https://doi.org/10.17398/2340-4256.17.1055
Section
Monographic Studies 2
Author Biography

Rafael Ramis Barceló, University of the Balearic Islands - Institute of Hispanic Studies in Modernity

Professor of History of Law and Institutions

References

Ælii Antonii Nebrissensis Institutio grammatica. Philippi III… iussu restituta. Caesarauguae [sic]: apud Ioannem à Lanaja et Quartanet, 1616.

Alart, Bernard, dir., Inventaire-sommaire des Archives départementales antérieures à 1790, Pyrénées-Orientales. París: Paul Dupont, 1868.

Bassols de Climent, Mariano. “Nebrija en Cataluña”, Emérita 13 (1945): 49-64.

Bertrán Quera, Miguel. La Pedagogía de los Jesuitas en la Ratio Studiorum. Caracas: Universidad Católica del Táchira, 1981.

Calafat Vila, Rosa M. “Ideario lingüístico en la enseñanza del latín durante los siglos XVII y XVIII. La pugna entre lenguas vernáculas: el Nou mètode per aprendre la llengua llatina de Antoni Portella”. Hipogrifo 5/2 (2017): 357-379.

Constituciones, estatutos y privilegios de la Vniversidad Luliana del Reyno de Mallorca. Mallorca: Melchior Guasp, 1698.

Constitucions del Estudi General de Valencia. Valencia: per Iuan Llorens Cabrera, 1655.

Constitutiones apostolicas y Estatutos de la muy insigne Vniuersidad de Salamanca. Salamanca: impreso en casa de Diego Cusio, 1625.

El Arte del maestro Antonio de Librixa y syntaxis del maestro Ioan Torrella, en las dos lenguas latina y castellana. Valencia: Pedro Patricio Mey, 1616.

Espino Martín, Javier. Evolución de la enseñanza gramatical jesuítica en el contexto socio-cultural español entre los siglos XVI y primera mitad del XVIII. Madrid: Universidad Complutense, Tesis doctoral, 2006.

Estatutos de la insigne Vniuersidad Real de Valladolid. Valladolid: por Bartolomé Portoles, 1651.

Estatutos de la Universidad y Estudio General de la Ciudad de Huesca. Huesca: por Ventura de Larumbe, 1723.

Estatutos y privilegios apostolicos y reales de la Universidad y Estudio General de Cervera. Cervera: por Josef Barber y compañia, 1750.

Felipo Orts, Amparo. “Los estudios de Latinidad en la Universidad de Valencia entre 1611 y 1651”. En Universidades españolas y americanas. Epoca colonial, pr. Mariano Peset, 127-140. Valencia: CSIC-Generalitat Valenciana, 1987.

Fernández Luzón, Antonio. La Universidad de Barcelona en el siglo XVI. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2005.

Gayá Massot, Ramon. Los Jesuitas en la Universidad de Lérida. Lérida, La Editora Leridana, 1954.

Gil, Luis. Panorama social del humanismo español (1500-1800). Madrid: Tecnos, 1972.

Ginebra Serrabou, Jordi. “Llengua, gramàtica i ensenyament en el tombant del segle XVIII al XIX”, Randa 31 (1992): 65-79.

Longás Lacasa, María Ángeles. Historia de la Biblioteca de la Universidad de Mallorca (1767-1829), Madrid, Dykinson, 2015.

Martínez Gavilán, María Dolores. Las ideas lingüísticas en España en el siglo XVII: los tratados gramaticales. León: Universidad de León, 1989.

Martínez Gavilán, María Dolores. “Racionalismo y tradición escolar en el ‘Arte’ de Nebrija reformado por el P. Juan Luis de la Cerda”, Península: Revista de Estudos Ibéricos 4 (2007): 327-346.

Martínez Taberner, Caterina. La Llengua catalana a Mallorca. Segle XVIII i primer terç del XIX. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2000.

Ordinations e nou redres fet per instauratio, reformatio è reparatio de la Vniuersitat del Studi General de la ciutat de Barcelona en lo any MDCXXIX. Barcelona: en la estampa de Pere Lacaualleria, 1629.

Palao Gil, Javier. “Relaciones entre los jesuitas y las Universidades de la Corona de Aragón en la Edad Moderna”, en Permanencia y cambio. Universidades hispánicas 1551–2001, ed. Enrique González González y Leticia Pérez Puente, 465-482. México: UNAM, 2005.

Ramis Barceló, Rafael. Estudios sobre la Universidad de Lérida (1561-1717). Madrid: Dykinson, 2018.

Ramis Barceló, Rafael, y Pedro Ramis Serra. Las Ordenaciones de la Universidad de Barcelona de 1638. Madrid: Dykinson, 2019.

Ramis Barceló, Rafael, y Pedro Ramis Serra. Estudios sobre la Universidad de Tortosa (1600-1717). Madrid: Dykinson, 2020.

Ramis Barceló, Rafael, y Pedro Ramis Serra. La Universidad de Gerona (1561-1717). Madrid: Dykinson, 2022.

Ramis Barceló, Rafael, y Pedro Ramis Serra. Estudios sobre la Universidad de Tarragona (1572-1717). Madrid: Dykinson, 2022.

Ramis Barceló, Rafael, y Pedro Ramis Serra. Estudios sobre la Universidad de Vic (1599-1717). Madrid: Dykinson, 2022.

Sánchez Salor, Eustaquio. De las “elegancias” a las “causas” de la lengua: retórica y gramática del humanismo. Madrid: CSIC, 2002.

Sánchez Salor, Eustaquio. “La sintaxis de Torrella en la Universidad de Cervera”, Studia Philologica Valentina 13 (2011): 341-368.

Tumba Colom, Carine. “El puig de Randa: ¿el otro Estudio General de Mallorca?”, Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana 60 (2004): 181-192.