Incidence of Spiritual Intelligence in School Religious Educación from the Colombian Context
Main Article Content
Abstract
The purpose of this article is to reflect on the extent to which school religious education integrates, in its formative processes, the argumentative and experiential particularities of spiritual intelligence. In the same way, we ask if spiritual intelligence has the potential to favor the pedagogical paths of the educational options of school religious education. From this perspective, ways to establish bridges of dialogue and relationship will be identified, to the extent that these educational forms coincide in the claim to transform human and social life.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Publications Service of the University of Extremadura (the publishing house) retains the economic rights (copyright) of the works published in the Anuario de la Facultad de Derecho. Universidad de Extremadura.. The reuse of the content is allowed under a license:
CC BY
Recognition
This license allows others to distribute, remix, tweak and build upon your work, even for commercial purposes, as long as you are acknowledged as the author of the original creation. This is the most helpful license offered. The maximum dissemination and use of the materials subject to the license are recommended.
For more information, see the following links:
References
Álvarez-Gayou Jurgenson, Juan Luis. Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Ediciones Paidos Ibérica, 2003.
Boff, Leonardo. El cuidado esencial. Ética de lo humano compasión por la tierra. Madrid: Editorial Trotta, 2020.
Bonilla Morales, Jaime Laurence. “La enseñanza-Aprendizaje De La teología: Transformación Normativa, Identidad Y desafío”. Franciscanum 176 (2021): 1-22. https://doi.org/10.21500/01201468.5396.
Bonilla Morales, Jaime Laurence. “School Religious Education in the Classroom: A Reading from the Catholic and Colombian Context”. Catholic Education in Latin America, Editado por P. Imbarack y C. Madero SJ. Cham: Springer, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-030-75059-6_9.
Bonilla Morales, Jaime Laurence. Teología de las religiones y educación religiosa ante los cambios de paradigma: Educación escolar del pluralismo religioso. Bogotá: Editorial Bonaventuriana, 2022.
Bonilla Morales, Jaime Laurence y Mario Andrés Peñaranda Quintana. “Identidad y fines de la educación religiosa escolar”. En Educación religiosa escolar y educación para la paz. De la identidad a sus desafíos. Cali: Editorial Bonaventuriana, 2019.
Casaldáliga, Pedro y José María Vigil. Espiritualidad Liberadora. Bogotá: Ediciones Paulinas, 1992.
Cichosz, Wojciech. “Terminological considerations of religious education in Poland”. Cauriensia 16 (2021): 243-260. https://orcid.org/0000-0003-0839-2179.
Conferencia Episcopal de Colombia. Estándares de Educación Religiosa Escolar (ERE). Bogotá: Editorial San Pablo, 2022.
Congreso de la República de Colombia. Ley 115 de 1994. Función pública. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=292.
Coupeau, José Carlos. “Una ciudad en lo alto: espiritualidad y ciudad en los Escritos teológicos de Ignacio Ellacuría”. Theologica Xaveriana 72 (2022): 1-26. https://doi.org/10.11144/javeriana.tx72.caecet.
Cuellar Orrego, Natalia y Ciro Javier Moncada Guzmán, eds. La educación religiosa como disciplina escolar en Colombia. Cali: Sello Editorial Unicatólica, 2019.
Gamarra, Saturnino. Teología espiritual. Madrid: BAC, 1994.
García Carrasco, Joaquín y Ángel García de Lujo. Teoría de la educación II. Procesos primarios de formación del pensamiento y la acción. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2001.
Gardner, Howard. Inteligencias multiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Editorial Paidós, 1995.
Gardner, Howard. Estructuras de la mente la teoría de las inteligencias múltiples. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 2001.
Gardner, Howard. La inteligencia reformulada. Las inteligencias en el siglo XXI. Barcelona: Ediciones Paidós, 2001.
Goleman, Daniel. La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual. Barcelona: Ediciones B, 2004.
González Jiménez, Félix Eugenio. “Qué es y de qué se ocupa la didáctica: sus fundamentos y sus métodos”. En Didáctica general. La práctica de la enseñanza en la educación infantil, primaria y secundaria, editado por Agustín de la Herrán Gascón y Joaquín Paredes Labra. Madrid.: McGraw-Hill, 2008.
Jiménez Pérez, Emilio y Juan José González Ortiz. “Aprender a convivir en la clase de religión: la lógica del don”. Carthaginensia 38 (74): 429-48. https://revistacartha ginensia.com/index.php/CARTHAGINENSIA/article/view/349
Meza, José Luis, dir. Educación religiosa escolar. Naturaleza, fundamentos y perspectivas, 17-18. Bogotá: San Pablo, 2011.
Merino Beas, Patricio. “Espiritualidad de raíz latinoamericana y cultura del encuentro”, Theologica Xaveriana 72 (2022). https://doi.org/10.11144/javeriana.tx72.erlce.
Ministerio de Educación Nacional. Decreto 4500. 19 de diciembre de 2006. Juriscol. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1546945.
Naranjo, Sonia Alejandra y Ciro Javier Moncada. “Aportes de la Educación Religiosa escolar al cultivo de la espiritualidad humana”. Educación y Educadores 1 (2019): 103-119. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.1.6.
Panikkar, Raimond. Obras completes. Tomo I. Mística y Espiritualidad, mística plenitud de vida. Barcelona: Herder, 2015.
Peñaranda Quintana, Mario Andrés y Jaime Laurence Bonilla Morales. “Identidad y fines de la educación para la paz”. En Educación religiosa escolar y educación para la paz. De la identidad a sus desafíos, 41-52. Cali: Editorial Bonaventuriana, 2019.
Peralta Ortiz, María Dolores. “La educación en un estado laico y en una sociedad pluralista”. Estudios Eclesiásticos. Revista de investigación e información teológica y canónica 337 (2017): 343-358.
Piñero Moral, Ricardo. “Estética y ascética: el espíritu y las virtudes”, Cauriensia 17 (2022): 373-402.
Rahner, Karl. Curso fundamental sobre la fe. Introducción al concepto de cristianismo. Barcelona: Ed. Herder, 1984.
Ramírez Tamayo, Natacha y Carlos Julián Palacio Vargas. “Otras formas de comprender la enseñanza y el aprendizaje de la religión”. Editado por Jaime Laurence Bonilla Morales. Itinerarios curriculares sobre educación religiosa, violencia y paz, 77-111. Bogotá: Editorial Bonaventuriana, 2018.
Reyes Fonseca, José Orlando y José Luis Meza Rueda. “Intelección, intención y sentido de la educación religiosa en la escuela”. Franciscanum 174 (2020): 1-26. https://doi.org/10.21500/01201468.4886.
Sánchez Castelblanco, Wilton Gerardo, Ivonne Adriana Méndez Paniagua y Jaime Laurence Bonilla Morales. “El aporte de los evangelios a la educación para la paz como derecho fundamental”. En Educación religiosa escolar y educación para la paz en perspectiva de derechos humanos, 47-68. Bogotá: Editorial Bonaventuriana, 2021.
Sepúlveda Romero, Luis Vicente y Óscar de Jesús Saldarriaga Vélez. “Estado del arte de las trayectorias investigativas sobre educación religiosa escolar en Hispanoamérica (1991-2020)”. Franciscanum 177 (2022): 1-34.
https://doi.org/10.21500/01201468.5766.
Tahull Fort, Joan. “Correr para ser feliz. buscando experiencias espirituales”. Cauriensia 15 (2020): 651-670. https://doi.org/10.17398/2340-4256.15.651.
Tillich, Paul. Dimensión Perdida. Indigencia y esperanza de nuestro tiempo. Bilbao: Desclee de Brower, 1970.
Torralba, Francesc. El silencio un reto educativo. Madrid: PPC, 2005.
Torralba, Francesc. Inteligencia espiritual. Barcelona: Plataforma editorial, 2010.
Torralba, Francesc. Inteligencia espiritual en los niños. Barcelona: Palataforma editorial, 2012.
Torralba, Francesc. Educar el sentido de la trascendencia, Simposio sobre la asignatura de Religión. Diócesis de San Sebastián, 2013.
https://www.youtube.com/watch?v=KjNKdP6yGQw.
Vargas Herrera, Francisco y Moya Marchant, Loreto. “La espiritualidad como fortaleza humana y su relación con la construcción de sentido vital. Algunas notas específicas para el campo educativo”. Cauriensia 13 (2018): 277-299.
https://doi.org/10.17398/2340-4256.13.277.
Zohar, Daha y Ian Marshall. Inteligencia espiritual. Madrid: Plaza y Janés, 2001.